Ministerul Sănătății va înainta Direcției Naționale Anticorupție (DNA), un raport privind concluziile anchetei de la Spitalul Clinic Județean de Urgență din Târgu Mureș pentru analizarea unor eventuale fapte de natură penală, se arată într-un comunicat de presă remis marți, agenției MEDIAFAX.
Corpul de Control al Ministerului Sănătății a efectuat, în luna mai, o verificare a unității medicale din Târgu Mureș și a constatat mai multe nereguli la achiziția de dezinfectanți în anul 2016, care s-a făcut prin licitație deschisă, procedură în cadrul căreia „a fost restricționat artificial participarea firmelor ofertante în favoarea companiilor Hexi Pharma și Al Carina”.
„Metoda folosită a fost introducerea unor standarde de calitate suplimentare în mod eronat și nejustificat, standarde care nu se aplică produselor achiziționate. Câteva exemple: la achiziția de dezinfectanți de suprafețe au fost menționate standarde specifice sistemelor apoase sau instrumentarului medical; la achiziția de dezinfectanți de nivel înalt pentru suprafețe critice prin ștergere au fost introduse standarde specifice dezinfectanților industriali”, precizează sursa citată.
De asemenea, la unii dezinfectanți nu au fost cerute standardele obligatorii, ci înlocuite cu altele. Mai exact, la dezinfectanții prin ștergere pentru blocul alimentar, nu s-au solicitat cerințele specifice.
În urma anchetei efectuate de minister, s-au mai constatat nereguli la derularea programului de reabilitare, modernizare și echipare a ambulatoriului Spitalului Județean de Urgență din Târgu Mureș cu finanțare din fonduri europene (Programul Operațional Regional).
„O parte a instrumentarului achiziționat și recepționat nu era utilizat la data controlului. Inspectorii au găsit aparatura sigilată pentru secțiile de chirurgie ortopedie pediatrică și pentru sala de aplicare de ghips în timp ce personalul folosea în continuare un isntrumentar uzat și necorespunzător. Corpul de Control a desigilat instrumentarul și a dispus folosirea acestuia. În proiect și în caietul de sarcini sunt specificate 14 cabinete medicale care urmau să fie modernizate cu fondurile europene. Cu toate acestea, controlul a identificat alte două cabinete (planificare familială și reumatologie) care au fost dotate cu aparatură deși nu erau cuprinse în proiect sau în documentația de licitație”, se arată în comunicat.
De asemenea, echipa de control a mai descoperită că echipamentul repartizat cabinetului de planificare familială (ecograf cu sondă vaginală) nu putea fi folosit pentru că avea instalat un sistem de operare versiune demo specific pentru cardiologie. Astfel, pentru a funcționa este necesară achiziționarea unei sonde tip Doppler și a softurilor pentru obstetrică-ginecologie. Cu același instrumentar au fost dotate și două cabinete de obstetrică-ginecologie.
Ancheta Corpului de Control a venit în urma scandalului dezinfectanților folosiți în spitale. În urma publicării de către minister a unei liste cu achizițiile pentru dezinfectanți făcute de spitalele de stat, s-a constatat că cel mai scump contract, în valoare de 10 milione de lei, a fost încheiat între Spitalul Tg. Mureș și firma Al Carina.